Teslа. Історія створення компанії
Часи, коли хлопчаки мріяли про Ferrari, Mercedes і Porsche поступово відходять у минуле. Сучасні дітлахи мріють не про бензинові спорткари, а про екологічні, швидкі, модні Tesla. Компанія, яка сьогодні міцно асоціюється з ім'ям Ілона Маска.
З його допомогою Tesla Inc. знайшла свою популярність. Його ідеї рухають цей світ, шокують і дивують нас. Згадати хоча б подорож Tesla Roadster в якості вантажу ракети Falcon Heavy на орбіту Землі. Політ в космос дивилися на телевізорах, на iPhone, iPad і комп’ютерах у всіх куточках нашої планети. А фахівці з маркетингу визнали цю подію одним з найшикарніших PR ходом останніх років.
Але Маск був далеко не засновником компанії. Команда співробітників довгий час не могла навіть оцінити справжнього потенціалу своїх винаходів. Сама ж Tesla на самому початку багато разів була близька до банкрутства.
Ідея створення Tesla Inc.
Історія Tesla почалася зі знайомства двох інженерів Марка Тарпеннінга і Мартіна Еберхарда. У них було багато спільних інтересів, серед яких захист навколишнього середовища і швидкісні автомобілі. Тоді вони навіть не підозрювали до чого це призведе.
Після розлучення з дружиною Еберхард вирішив придбати собі спортивний автомобіль. Але вибрати було складно, адже він не хотів бензиновий автомобіль. Мартін був проти воєн за нафту на Сході і був стурбований проблемою глобального потепління.
З усіх можливих альтернативних варіантів машини він зупинився на електромобілях. Саме в них він побачив великий потенціал. А найпопулярнішим виробником тоді була компанія з Каліфорнії AC Propulsion.
Вона була маловідомою і розробляла в перевазі технології та окремі запчастини для електрокарів, а також прототипи машин. Першою вдалою моделлю став автомобіль tzero з потужністю 201 к/с і свинцево-кислотною батареєю. Машина набирала швидкість до 100 км/год за 4 секунди і могла подолати шлях в 130 - 160 км на одному заряді. Коштував tzero 80 тисяч доларів.
Саме цією конячкою зацікавився Мартін. Після тестування він отримав незабутні враження, тому інвестував в компанію 500 тисяч і замовив собі прототип. Варто зауважити, що модель для Еберхарда була з літій-іонними батареями.
Тоді цей тип акумуляторів тільки розвивався і був дуже дорогим. Ну а сьогодні такі батареї використовують практично у всіх пристроях. Нова версія tzero стала куди легше, розганялася трохи швидше і могла проїхати близько 320 км. Але коштувала помітно дорожче – 220 тисяч доларів замість 80 тисяч.
Така ціна налякала головного інженера Алана Кокконі, і він відмовився від серійного виробництва. Але Еберхард і Тарпеннінг загорілися ідеєю створення своєї компанії електромашин. Сьогодні вона відома нам під ім'ям Tesla.
Перші кроки Tesla Motors
Перед відкриттям компанії Еберхард і Тарпеннінг розрахували, що на електричних двигунах найвигідніше створювати спорткари. У них не було досвіду в автопромисловості, але вони вивчили ринок і з'ясували, що автовиробники більше не розробляють самостійно деталі, а закуповують їх у інших компаній.
Це вирішувало багато проблем. Єдиним завданням команди залишалася розробка двигуна, збірка, маркетинг та продаж. Назву вигадали Еберхард з дружиною. Замість заношених приставок до назви «еко», «вольт» і «імпульс», вони вирішили вшанувати пам'ять винахідника двигуна змінного струму Ніколи Тесли.
1 липня 2003 року два компаньйона зареєстрували компанію Tesla Motors. До осені вони вже розробили бізнес-план із залучення інвесторів. У ньому йшлося про електромашину Roadster.
Ця модель повинна була розганятися до 100 км/год за 3,9 секунди, мати запас ходу 480 км і перші 160 тисяч км пробігу не потребувати обслуговування. І у них вийшло. Та й вартість авто була в два рази нижче найдешевшого спорткара.
В основі створення лежали вже існуючі технології AC Propulsion tzero та Lotus Elise. Щоб привабити інвесторів для розробки прототипу, Tesla Motors показувала на tzero можливості електрокарів.
Нової компанією зацікавилися інвестори минулого проекту Еберхарда і Тарпенніга, але вони не ризикнули вкласти велику суму. Тоді розробка прототипу оцінювалася в 7 мільйонів доларів. Фінансово підтримати ідею зважився тільки одна людина – Ілон Маск.
Поговоримо про створення компаії в фактах та датах.
Ранні етапи розвитку Tesla
Хто насправді придумав машину Тесла і як розвивалася компанія ми розберемося за сухими хронологічними фактами.
Творець Тесла був не один. Компанія з'явилася у 2003 році під керівництвом Мартіна Еберхарда і Марка Тарпеннінга в Сан-Карлосі.
У 2004 році Маск інвестує 30 млн доларів і приєднується до ради директорів компанії. Багато хто плутає і думає що саме Ілон той, хто створив Теслу.
З 2004 по 2008 рік компанія Тесла значно зросла і розробила свій перший автомобіль - Roadster 8. Завод, що раніше належав Тойоті і General Motors у Фрімонті, перейшов у власність Tesla.
Якщо бути точним, то прототип першого, повністю електричного автомобіля Roadster вийшов у 2006 році.
У 2007 році Еберхард йде з посади генерального директора, тимчасово його замінює Майкл Маркс. А потім на цій посаді опиняється Зеєв Дрорі.
У 2008 місце генерального директора займає Ілон Маск, який очолює компанію донині.
Перші успіхи та перешкоди
Першим успіхом можна вважати вихід у виробництво Roadster у 2008, також Tesla повідомляє про нові плани – випустити Model S.
У 2009 році Еберхард подає позов проти компанії та Ілона Маска. У документі йдеться про те, що його нібито вижили з Tesla і Маск привласнив собі звання того, хто винайшов теслу. Пізніше він відкликає позов.
Крім судових проблем, у 2009 році компанія стикається з фінансовими труднощами, тому звертається по інвестиції до Daimler AG і кредиторів Міністерства енергетики.
Етап розширення та нових можливостей
Етап розширення настає 2010 року, коли компанія виходить на IPO і залучає 226 мільйонів доларів.
Ключові моменти в історії Tesla
Багато хто вважає ключовими моментами в розвитку компанії - це випуск нових моделей автомобілів і мережі зарядних пристроїв.
Розвиток модельного ряду: анонс Model X і Model 3
У 2011 р - демонстрація прототипу Model S, першого седана від Tesla. У 2012 р запускається серійне виробництво, а Roadster знімають з випуску.
План випустити седан Model 3 презентовано компанією в 2016 році. Випуск автомобіля орієнтований на масовий ринок.
Створення мережі зарядних станцій Superchargers
Створенням і випуском перших зарядних станцій Supercharger компанія починає займатися в 2012 році.
У 2014 р Тесла оголошує про запуск гігафабрики в штаті Невада. Компанія планує виробляти акумулятори для всіх своїх пристроїв.
Наступного, 2015 р, бренд виходить на ринок сонячної енергії та анонсує лінійку продуктів для енергопостачання будинків і підприємств на базі сонячних панелей.
Подолання криз і продовження розвитку
Низка неприємностей у компанії почалася 2018 року, коли Тесла не виконала квоту на випуск седана Model 3. Цього ж року Маск оголошує що планує зробити компанію приватною, але в результаті не зробив цього. Проте, це призвело до шквалу торгів, що значно підвищило вартість акцій Тесла. Комісія з цінних паперів і бірж звинувачує Маска в шахрайстві. У підсумку Ілон підписує угоду з Комісією, виплачує 20 млн доларів і йде з посади голови ради директорів Tesla. Компанія також виплачує таку суму. На посаду Маска приходить Робін Денхолм. Міністерство юстиції починає розслідувати, чи вводила компанія в оману інвесторів щодо виробничих потужностей Model 3.
У 2019 році SEC подає позов про неповагу до суду після деяких заяв Маска у твіттері про потужність Tesla. Суддя доходить висновку, що Tesla не здійснювала нагляду за Маском у Twitter.
Перспективи розвитку Tesla та інновації
У 2017 році Tesla Motors змінюють назву на Tesla Inc. Досі так і залишається.
У 2020 році починається зліт акцій Tesla. Відтоді потенціал зростання компанії тільки зростає. Фахівці припускають, що до 2026 року доходи і вартість акцій вийдуть на новий пік. Це обумовлено збільшенням продажів автомобілів, нарощуванням виробництва, впровадженням роботів і штучного інтелекту.
Тепер ти знаєш, хто придумав автомобіль Тесла і як розвивалася компанія.
Читати наш блог у Telegram